Ambitiøs jurist med interesse for vandmiljø og klimatilpasning til Miljøministeriet departement

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du indgå i et stærkt fagligt juridisk miljø, hvor vi sammen finder de bedste løsninger på miljø- og klimatilpasningsområdet? Kunne du tænke dig at arbejde med områder med stor politisk bevågenhed på både nationalt og internationalt niveau?

Så er der nu en ledig stilling som jurist i kontoret for Vand og Klimatilpasning i Miljøministeriets departement. I kontoret arbejder vi med regulering, politikudvikling og ministerbetjening inden for følgende områder: vandmiljø, klimatilpasning, spildevand, akvakultur, strand- og klitbeskyttelse samt varetagelse af miljø- og landskabsinteresser i den kommunale planlægning.

Hvad kommer du især til at arbejde med?
Du bliver en del af et dygtigt team, der understøtter miljøministeren på vandmiljøområdet. Vi består af både jurister, generalister og biologer, og løser opgaver i tæt samarbejde med departementets øvrige kontorer og styrelser.

Opgaverne er hovedsageligt inden for vandmiljø, klimatilpasning og spildevand. Det omfatter bl.a. reguleringen af kystvand, vandløb, søer og grundvand efter bl.a. vandrammedirektivet og byspildevandsdirektivet. Som eksempel på en konkret opgave kan nævnes, at der aktuelt forhandles om et nyt Byspildevandsdirektiv i EU, hvor du forventes at få en opgave med at repræsentere Danmark i forhandlinger og drøftelser om implementering.

De forskellige kategorier af opgaver omfatter:

  • Ministerbetjening: Din overordnede opgave er betjening af minister og Folketing i forhold til opgaver på vandmiljøområdet. Det gør du ved at bidrage til løsning på problemstillinger af juridisk karakter i balance med den politiske kontekst og de naturfaglige rammer.
  • Juridiske opgaver: Du kommer til at arbejde med at vurdere det juridiske handlingsrum, skabe klare beslutningsoplæg for politiske beslutninger samt bidrage med strategi og projektopgaver. Opgaverne kan også være udarbejdelse af juridiske bidrag til samrådsmateriale, besvarelse af spørgsmål fra Folketinget og udarbejdelse af udkast til nye regler i form af love og bekendtgørelser.
  • Sagsfremstilling og beslutningsoplæg: Du vil komme til at arbejde i statsadministrationen tæt på, hvor mange vigtige beslutninger tages, og du får med jobbet mulighed for at være med til at gøre en forskel ved at kunne påvirke beslutningsprocesser med din faglighed. Dit arbejdsområde har politisk og offentlig bevågenhed. Du kommer til både at arbejde med korte deadlines, og til at arbejde med den langsigtede udvikling i opgaverne.
Hvad forventer vi af dig?
Du bidrager til det høje faglige niveau, vi hele tiden stræber efter. Det gælder inden for ministerbetjening og regelarbejde og øvrige juridiske opgaver.

Vi ønsker en kollega, som kan opfylde nedenstående punkter:

  • Du er ambitiøs: Du har et ønske om at levere et højt fagligt niveau og motiveres af at finde løsninger på komplekse juridiske problemstillinger – også med korte deadlines. Derfor er det vigtigt, at du har sans for detaljen, kan tænke ud af boksen og har stærke analytiske evner.
  • En god formidler: Du kan formidle komplekse juridiske budskaber i både skrift og tale.
  • Højt fagligt niveau: Du har en interesse og flair for at skrive love og bekendtgørelser. Du bliver ansat i en stilling, hvor det ofte handler om at sætte sig ind i komplekst juridisk stof. Derfor forventer vi, at du er god til at arbejde struktureret og målrettet og til at prioritere i dine sager.
  • En god kollega: Du bidrager som holdspiller, er en god kollega, men er også klar til at påtage dig et selvstændigt ansvar. Du er imødekommende, får energi af at præstere som en del af et team og sætter pris på et godt kollegaskab, hvor vi løfter i flok.
Derudover forestiller vi os, at du:

  • Har en lang, videregående uddannelse med juridisk fokus som ex cand.jur.
  • Eventuelt har erfaring, f.eks. fra centraladministrationen, men det er ikke et krav.
Løn- og ansættelsesvilkår
Ansættelsen er som fuldmægtig eller som konsulent alt afhængig af kvalifikationer i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten). Der vil afhængig af kvalifikationer være mulighed for at forhandle kvalifikationstillæg. Din ansættelse er på 37 timer ugentligt.

Ansættelsesområdet er Miljøministeriet med tilhørende institutioner. Dit arbejdssted er i Miljøministeriets departement, Frederiksholms Kanal 26, 1220 København K.

Du ansættes pr. den 1. oktober 2023 eller efter aftale.

Kontakt os gerne
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte konstitueret kontorchef Rasmus Moes på tlf. 41 96 94 27.

Du kan læse mere om karriere i Miljøministeriets departement her https://mim.dk/ministeriet/.

Sådan søger du?
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis for både bachelor- og kandidatuddannelse, inklusiv karakterer senest søndag den 20. august 2023.

Vi forventer at afholde samtaler i uge 34. Forud for samtalen vil du skulle besvare en opgave derhjemme af en times varighed. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Rødovre Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Miljøministeriets Departementet, Slotsholmsgade 12, 1216 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 20-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=171245&DepartmentId=8015&MediaId=3653&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5885820

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet